Unge europæere hjælper med tanghøsten.
2026.05.19
Fra den 10. til den 16. maj 2026 havde Læsø besøg af mere end 60 studerende fra flere europæiske lande. De unge mennesker gennemførte en marinbiologiske udflugt og lejrskole på Læsø som en del af et stort Erasmus+ projekt.
En af dagene var dedikeret til temaet “Redning af økosystemer”.
En af aktiviteterne var kortlægningen af bestanden af stillehavsøsters. Denne østersart er invasiv og i stor vækst i havet omkring Læsø. Det bliver spændende at få tal, der kan sammenlignes med en tilsvarende undersøgelse, der blev gennemført ved et lignende besøg og Erasmus+ projekt for to år siden.
Men naturligvis var undervisning i tangen og algerne omkring Læsø også på elevernes program.
12 af de studerende havde valgt at følge Rie på en formiddagstur og tangsafari med fokus på tangens biologi, artsbestemmelse og høst af blære- og savtang til tangchips over bål og selvfølgelig blev der også smagt på Læsø Tangs produkter.

Efter en let frokost cyklede gruppen videre til vores høstområde nær Østerby, hvor Leif ventede med paddleboards, baljer og sakse. Opgaven var her at høste savtang og blæretang. Og ”Quality is more important than quantity”. De unge tanghøstere respekterede denne hovedregel ved tanghøst: Kun de yderste, friske skud, ingen begroningerne på tangen og absolut ingen sand.
Der blev høstet ca. 35 kilo – og det var helt fint af nybegyndere.
Seneste kommentarer